Painting

Abu Jafar @ Wakefield Studio 2007

photo: Mohidul Haque
Abu Jafar with His Excellency Robert W Gibson CMG, The British High Commissioner, Dhaka Bangladesh and Md. Shahidul Alam Lasker Deputy Director Department of Fine Arts, Shilpakala Academy at Bangladesh National Art Gallery, Shilpakala Academy, Dhaka during the Opening of a retrospective Solo Exhibition By Abu Jafar ARBS 12 April 2013
 — at Bangladesh Shilpakala Academy.


22

New forest " 2006-214
346cmX210cm 
Oil and Acrylic on canvas

 

 

"Mist of the twilight" 1995-2008
(437cmX 203cm) 
Oil and Acrylic on canvas

 

Abu Jafar with His Excellency Robert W Gibson CMG, The British High Commissioner, Dhaka Bangladesh and Md. Shahidul Alam Lasker Deputy Director Department of Fine Arts, Shilpakala Academy at Bangladesh National Art Gallery, Shilpakala Academy, Dhaka during the Opening of a retrospective Solo Exhibition By Abu Jafar ARBS 12 April 2013 — at Bangladesh Shilpakala Academy.
photo: Mohidul Haque

 

Blue on blue 1996-2012
(183cm H x 335cm W)
Oil & Acrylic on canvas

Tip
Acrylic colour on paper and glass


Abu Jafar with His Excellency Robert W Gibson CMG, The British High Commissioner, Dhaka Bangladesh and Md. Shahidul Alam Lasker Deputy Director Department of Fine Arts, Shilpakala Academy at Bangladesh National Art Gallery, Shilpakala Academy, Dhaka during the Opening of a retrospective Solo Exhibition By Abu Jafar ARBS 12 April 2013 — at Bangladesh Shilpakala Academy.
photo: Mohidul Haque

 

Dot on my way

Acrylic on paper

Under The Sea
203cm H X 217.5 cm W
Oil and acrylic on canvas

01a

On my way
Painting
Size: 158 W x 168 H x 5 cm
photo: John Vincent

This painting is been short-listed to create a 49 sqr meters Mural at Brick Lane, London to celebrate 50 years of independence of the People's Republic of Bangladesh. And rename of the Mural 'Hope@ On My Way’ frames the simplicity of its colour scheme with its painstaking inner message. It took more than nineteen years to paint. The painting is an internal log, each stroke a coloured entry into the artist’s diary. It reflects his own encounters and achievements. It also mirrors those of every immigrant who has landed on foreign shores.

Emerald green bathes the bottom half of the painting. The top is like a rosy sunset, in shades of orange and red with streaks of yellow. This bright haze rises like an abstract column of hope. It pushes the mauve, purple and blue skies apart and even echoes the lighter shade of green below. The deep green at the bottom partners with the gauzy purple haze at the top. The central red-tinged section adds lightness to the lower half but remains the main focus of the world we gaze upon.

There are few symbols to make the story easy to decipher. Yet one cannot miss the three taut lines across the width of the painting. These stretch and bind the body of the work. They have the spiked and ragged metal edge of barbed wire. This lends an edge of pain to an otherwise compassionate and tender vision. It is a warning to avoid delusion. While our desires can be visible, one may need to overcome many barriers in our journey to the promised land.

Light streaks of blue fall from the top. These may be cosmic scratches of water, an almost invisible English rain, or the end of a Bangladeshi one. It evokes scenes glimpsed through a passing window. This subtle barrier makes us spectators more than actors. This mural will reflect many issues. These include the history of Brick Lane. It has been a melting pot of immigrant experiences and their struggle. This is particularly true of the Bangladeshi community. Millions of people have arrived in the United Kingdom, dreaming of a new life!

50 years of Bangladesh is a story of success. We celebrate Brick Lane and this story of success in 'Hope@ On My Way’.

“ Abu Jafar is a very energetic and gifted artist who has worked in a wide range of media, including installation/ performance as well as sculpture and painting.”
-Isobel Johnston, Curator, Arts Council Collection London UK -99

সন্ধ্যা নেমে সূর্যাস্তের ঢাকা বিমানবন্দর। উড়োজাহাজের মধ্যে বসে জানালার পাশে অস্ত যাওয়া সূর্য টা বার বার ভাবিয়ে তোলে। গন্তব্য লন্ডন। সিটবেল্ট টেনে আকাশ পথে পাড়ি। দুরু দুরু মন অজানা এক দেশে নতুন স্বপ্নে জন্মভূমি ছেড়ে (প্রকৃতির অনিয়ম কে নিয়ম ক'রে ) কল্পলোকের গল্পে নতুন জীবন। লন্ডন হিত্রো বিমানবন্দর খুব সকাল সূর্যের উঁকি। নতুন একটা দিন। নতুন দেশ। নতুন ভাষা। সবকিছুই এক স্বপ্নময় জগৎ। এরকম করেই লক্ষ লক্ষ মানুষের আগমন এই বিলেতে। আমাদের বাংলাদেশীরা ঐ স্বপ্নে দুরু দুরু মনে এখানে... নতুন স্বপ্ন।

ব্রিকলেন আমাদের মিলন মোহনা। বিলেতে আসা বাংলাদেশীরা দূর দুরন্ত থেকে আসতো এখানে একটু বাংলা পরশের জন্য। মিশতো বাংলাদেশীদের সাথে। কিনতো বাংলা গানের ক্যাসেট। খেতো বাঙালি খাবার। বলতো বাংলা কথা। আহ কী যে এক অপূর্ব অনুভুতি। 

এমন করেই যুগে যুগে ব্রিকলেনে বিভিন্ন দেশের মানুষ এসে তাদের জীবন যাত্রার অধ্যায় শুরু করে আবার চলে গেছে অন্য কোথাও।
গত ত্রিশ বছরে ঐ একই রকম পালাক্রমে বাংলাদেশীরা এসে আবার অন্যত্র নতুন ধারায় এখন ব্রিটিশ বাংলাদেশী। ব্রিকলেন একটি মিলিত স্মৃতি যা সবসময় সবার মতই পালা বদলের ইতিহাস।

বাংলাদেশের আজ ৫০ বছর স্বাধীনতার ইতিহাসে ব্রিটেনে বাংলাদেশীদের আগমন আর জীবন গড়ার নতুন সূর্য আলোতে বাংলাদেশী থেকে বিলেতি বাংলাদেশী। রেস্টুরেন্ট থেকে আজ শিল্প সাহিত্য, ডাক্তার, ইঞ্জিনিয়ার সব পেশাতেই জীবনের অপরূপ সংক্ষিপ্ত প্রতিচ্ছবিই এই মুরাল পেইন্টিং " সবার যাত্রা পথের কাহিনীর নতুন সূর্য" । নতুন আলো। আর ৫০ বছর উদযাপনে এই মুরাল পেইন্টিং বাংলাদেশকে গর্বিত করবে বাংলার সন্তানদের নতুন জীবনের মাইলস্টোন হিসেবে। এই মুরাল তৈরি করা হবে সকল প্রবাসীদের অনুভতির সত্য সুন্দরে। যা নতুন জীবনের নতুন সূর্যের মনের আলোয় নিজেদেরকে ঠাঁই করতে স্থান করে দিল এই ব্রিকলেনের চারপাশে। আর ধীরে ধীরে উন্নয়নের সাথে সাথে ইতিহাসের নতুন পাতা তৈরি করে সরে গিয়ে জায়গা করে দিল নতুনদের।

এই মুরাল তারই এক উজ্জ্বল নিদর্শন হয়ে যুগে যুগে মানুষের কথা বলবে। যাত্রা পথে এই জীবন ব্রিকলেনে একটু সময়। দুঃখ কষ্ট সব ফেলে নতুন সুন্দরে । সূর্যোদয়ের নতুন আলোয় নতুন সুন্দরে আর একটা সুন্দর দিন। এই পেইন্টিং মুরালটি কথা বলে ঐ গল্পের। তাই এই মুরাল আমি মনে করি যথাযথ ব্রিকলেন আজকে এবং আগামী দিনে নতুন পথ যাত্রায় অনন্তকালের সুন্দরে।এই মুরালের ইতিহাস ব্রিকলেন এর ইতিহাস। এই মূরালের ইতিহাস বাঙ্গালী জাতির নতুন সূর্যোদয়ের ইতিহাস, ব্রিটেনে তথা সমগ্র বিশ্বে এবং বাংলাদেশের। সব জাতির নতুন সুন্দর পথ যাত্রায় নতুন মিছিলে এই মুরাল হয়ে উঠবে সুন্দর এক নতুন দিনের সূর্যোদয়। আপনার আমার সবার মুখে একটা আনন্দ, মুচকি হাসি।

 

p22

Poppy
Acrylic on canvas
H 175 cm X W 130 cm X D 6cm

A simple word for the painting Poppy Fields is ‘illuminating’. An abstract acrylic painting that pulls the eye into a field of scarlet dots atop scraggly lines of the stem-like black, it feels that one is running into a bursting landscape of crimson and orange. The poppies grow tall, they grow short and they grow all around, gently surrounding the viewer’s gaze and taking it over. Every poppy highlights the battle at Flanders in starbursts of colours as if born from a canon mouth, while their delicate strength is depicted by the solitary lines of individual poppies.

High on a bright and sunny bed
A scarlet poppy grew
And up it held its staring head,
And thrust it fully in view (Jane Taylor, The Poppy)

In Flanders Fields, the poppies blow
Between the crosses, row on row,
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below (John McCrae, In Flanders Fields)

It is Jafar’s vision that converts an English symbol of sacrifice into a universal reminder of grief and regeneration. The poppies rise like plant spirits, trailing like a firework’s tail until they burst into mini heads of blood-red spots. The blue lines from above offer the sky’s nourishment; they draw a curtain to past conflicts and invite one to contemplate the flower fields in their symbolic, surreal, cruel and startling beauty. They illuminate our idea of war, birth and time as only art can.

Saiful Islam
Islam.saif25@gmail.com

 

01a

Songs of the wind 1995
Installation with two painting, silk, wooden frame, pigment and glass.
Changing Room Gallery, Waltham Forest, London. The United Kingdom

Twitter: @abujafar

Facebook: /Abu-Jafar

All the informations & web pages of this web are Copyright by:
©Abu Jafar/DACS UK